Home Een partner kies je maar 1 keer.

Een partner kies je maar 1 keer.

"Selectie van een nearshoring partner op harde en zachte criteria"

Voorkom mislukkingen door een snelle keuze voor een verhaal dat te mooi is om waar te zijn.

Een partner kies je maar 1 keer.
Delen

Nu de krapte op de arbeidsmarkt voor softwareontwikkelaars en testers steeds groter wordt, komt de optie om zaken naar het buitenland te verplaatsen ook meer in beeld. Dit lijkt een aantrekkelijk perspectief voor ons als Nearshoring partner, maar de praktijk heeft echter vervelende bijwerkingen. Wanneer er ogenschijnlijk meer te halen valt in de nearshoring markt, zullen er ook meer aanbieders komen. Meer aanbod betekent meer keuze en derhalve een betere positie voor de koper. Volgens de economische theorie klopt dit, maar helaas is de praktijk vaak anders. Deze overspannen markt leert wel dat ervaring en kennis van de dienstlevering twee belangrijke eigenschappen zijn bij de keuze van de aanbieders. Kleine foutjes hebben al snel grote gevolgen.

Ervaring is een vereiste

Om een goede aanbieder van nearshoring diensten te zijn is meerdere jaren ervaring één van de belangrijkste eisen. Het naar het buitenland uitbesteden van software ontwikkeling of testen van software kan heel succesvol zijn. Het vereist wel enige ervaring om te weten welke zaken belangrijk zijn in een samenwerking op afstand en hoe hier mee om te gaan. Ik wijs alleen maar op zaken als cultuurverschillen, inrichten van transparante processen, monitoring op afstand, contractuele vastlegging, taal issues en dergelijke.

In een overspannen markt ligt de weg vrij voor allerlei soort bedrijfjes die graag projecten aannemen, maar “vergeten” om eerst hun organisatie en processen goed te regelen. Nog afgezien van het beschikbaar hebben van goede senior mensen. “Als we die opdracht maar binnen hebben, gaan we wel op zoek naar de mensen.” Deze fout is in het verleden veel gemaakt en heeft bijgedragen aan een slechte reputatie van Nearshoring, die nog steeds bij veel mensen het beeld bepaalt.

6 criteria voor het maken van de juiste keuze

Voor het maken van de juiste keuze is het belangrijk om je goed te verdiepen in de aanbiedende partijen. Begin bij je eigen verwachtingen en onderzoek daarna of de aanbieder voldoet aan de belangrijkste criteria:

  1. Is er voldoende ervaring met de techniek die vereist is?
  2. Is er aantoonbare ervaring met het werken voor buitenlandse bedrijven?
  3. Zijn er referenties die kunnen worden nagetrokken?
  4. Wat is de betrouwbaarheid van het bedrijf achter de activiteiten?
  5. Wat is het verloop van de mensen en wat voor profiel hebben deze mensen?
  6. Wat is het niveau van het Engels en in hoeverre is men bekend met de Nederlandse bedrijfscultuur?

Een kleine selectie van eigenlijk zeer voor de hand liggende aspecten die, met een beetje moeite, redelijk objectief beoordeeld kunnen worden.

Uiteindelijk is het mensenwerk

De objectieve aspecten zijn dus eenvoudig te achterhalen. Maar software ontwikkelen en testen is uiteindelijk vooral mensenwerk.

Het is belangrijk dat er een klik is tussen jou, het bedrijf en de werknemers. Uiteraard zul je contact hebben met de commerciële mensen in Nederland, maar een bezoek aan het kantoor in het buitenland is zeker aan te raden. Niet alleen kun je met eigen ogen zien of het bedrijf is wat het zegt te zijn, maar als je later zaken gaat doen zul je veel hebben aan de persoonlijke contacten die je daar heeft opgedaan. Het allerbelangrijkste is uiteraard een gesprek met de ontwikkelaars zelf. Begrijpen ze ons en wat is het niveau van de mensen? Hierbij is het goed om je technische mensen ook mee te nemen. Vanuit daar kan er gewerkt worden aan het opstellen van de wensen en eisen of de start van  het project.

Technosoft Skytower Chisinau

Wanneer je verhalen uit de praktijk wilt lezen over hoe Nearshoring gegaan is bij klanten van Technosoft, kun je kijken bij onze Business Cases, of contact opnemen met ons.

Meer over hoe nearshoring wel of niet werkt in het MKB en een handige checklist waar je op moet letten kun je lezen in het Whitepaper dat ik hier over geschreven heb.  

 

 

Literatuurlijst


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Bekijk de ontwikkeling van Technosoft

1977 Vandaag
2001
Start verkoop AxisVM
1983
Registratie merk Technosoft
1984
Start ontwikkeling CAD software
2000
Overname activiteiten door Brunel en vestiging in Deventer
2007
Technosoft Duitsland
2009
Technosoft Moldavië
2015
Technosoft Roemenië
1993
Van DOS naar Windows platform
2014
Introductie 3Muri aardbevingssoftware + eerste KOMO certificering
2013
Start Business unit Quality Assurance & testing
2011
Overstap naar Eurocode software
2012
Start van nearshoring onder de naam In-shore
2006
Technosoft door Brunel verkocht door middel van een Management Buy Out
1998
Projectmanagement software