Home De valkuilen van Nearshoring

De valkuilen van Nearshoring

"valkuilen van nearshoring"

Herken de valkuilen van onprofessionele Nearshore aanbieders en hoe hier mee om te gaan

De valkuilen van Nearshoring
Delen

De vijf valkuilen van nearshoring

Het tekort aan goed gekwalificeerd IT-personeel blijft ook de komende jaren groeien. Nearshoring (softwareontwikkeling vanuit Oost-Europa) kan een oplossing zijn voor uw bedrijf. Wees echter wel waakzaam, want er zijn tegenwoordig veel partijen op de markt die nearshoring aanbieden maar eigenlijk geen verstand van zaken hebben. Waar moet u op letten als u zich oriënteert op deze optie? Wij zetten de valkuilen van nearshoring voor u op een rij!

  1. Het ‘beste paard van stal’ als dé man voor uw opdracht. In gesprekken met intermediairs wordt vooral de naam genoemd van een hoog gekwalificeerde medewerker als dé man die aan de slag gaat met uw opdracht. Later blijkt dat andere, minder gekwalificeerde medewerkers de werkzaamheden daadwerkelijk uitvoeren. Bij veel nearshoring partijen is in de praktijk sprake van een top laag(je) van senior arbeidskrachten, met daaronder mediors en juniors die het vak nog (bij u) moeten leren. Onthoud verder dat ook in Oost-Europa de arbeidsmarkt inmiddels krap begint te worden. Probeer dus helder te krijgen wie er exact aan de slag gaat met uw software. Een cv zegt daarbij niet alles dus kijk of u een persoonlijk gesprek kunt regelen met de beoogde uitvoerders, bijvoorbeeld via een Skype meeting of een bezoek aan uw bedrijf. Zo krijgt u een beter beeld van de mensen achter het cv en bent u beter in staat te beoordelen of u uw opdracht aan hen wilt toevertrouwen.

  2. Verdacht lage tarieven. U wordt gelokt met verdacht lage tarieven. In dit geval moeten alarmbellen afgaan want ook in Oost-Europa moet u toch echt wat meer betalen voor goede arbeidskrachten, ook al zijn de tarieven dan nog steeds beduidend lager dan in Nederland. Dit kan twee dingen betekenen. Òf de kwaliteit van de mensen is van dusdanig niveau dat het niet verstandig is om hier op afstand mee te werken (vooral bij het uitbesteden van softwareontwikkeling is het van belang om ervaren en goed opgeleide mensen in te zetten). Òf u loopt kans dat de tarieven het jaar daarna opeens worden verhoogd, als u eenmaal ‘binnen’ bent als klant. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat naar alle waarschijnlijkheid ook. Het is zaak om van tevoren duidelijke afspraken te maken over de te verwachten kwaliteit en de gehanteerde tarieven en de ontwikkeling hiervan.

  3. Alles kan! Er wordt wel heel makkelijk gezegd dat alles mogelijk is, zonder eerst een vooronderzoek te hebben verricht of zelfs maar een idee te hebben van de complexiteit van uw vraag. Alle reden om argwanend te zijn. Zeker bij grotere, complexere opdrachten is goed vooronderzoek naar de software (doelstellingen, omvang, risico’s en oplossingen) nodig om een idee te krijgen of de beoogde uitvoerders het werk al dan niet aan kunnen. Ook wanneer er vooraf inschattingen gemaakt worden waarvan u denkt “hoe is dit mogelijk”, moet dit u aan het denken zetten.

  4. De intermediair is jong en wispelturig. Is de intermediair waar u mee zaken doet, nog niet zo lang bezig? Dan loont het om wat meer te weten te komen over deze organisatie. Ga na of u te maken heeft met een solide bedrijf. Hoe zit het met het verloop? Specifiek bij startende bedrijven die een graantje mee willen pikken van de huidige piek in de behoefte aan IT-personeel, is vaak sprake van veel verloop. Grote kans dus dat u te maken krijgt met wisseling van medewerkers gedurende de uitvoering van uw werkzaamheden. Dat is niet ideaal dus kies bij voorkeur voor een ervaren, stabiel bedrijf dat gespecialiseerd is in nearshoring, waar goede arbeidskrachten zich graag aan verbinden. Daarnaast zijn zaken als financiële stabiliteit, professionele organisatie en de mogelijkheid om risico’s op te vangen aandachtspunten om extra naar te kijken bij onervaren bedrijven.

  5. U heeft te maken met een Oost-Europese intermediair. Overweegt u rechtstreeks te werken met een Oost-Europese intermediair die niet geworteld is in Nederland? Realiseer u dan dat dit niet altijd even soepel verloopt vanwege taal- en cultuurverschillen. Het is prettig als u te maken heeft met een betrouwbare Nederlandse intermediair zodat er makkelijker en sneller kan worden geschakeld als er een probleem is. Maar ook bij een Nederlandse aanbieder van nearshoring diensten is er een risico. In hoeverre is er een goede binding met de mensen die het werk moeten verrichten? Nu de markt goed is, worden er snel organisaties opgezet die geen eigen mensen in dienst hebben en onvoldoende weten wie de ontwikkelaars zijn en op de hoogte zijn van wat er daadwerkelijk speelt. In dat geval kan een Nederlandse aanbieder alleen maar een filter zijn van wat er werkelijk gebeurt en er voor zorgen dat de communicatie slecht verloopt.

Technosoft heeft al jarenlang ervaring met nearshoring. Neem vooral contact met ons op als u meer wilt weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf.

 

Literatuurlijst


Bekijk de ontwikkeling van Technosoft

1977 Vandaag
2001
Start verkoop AxisVM
1983
Registratie merk Technosoft
1984
Start ontwikkeling CAD software
2000
Overname activiteiten door Brunel en vestiging in Deventer
2007
Technosoft Duitsland
2009
Technosoft Moldavië
2015
Technosoft Roemenië
1993
Van DOS naar Windows platform
2014
Introductie 3Muri aardbevingssoftware + eerste KOMO certificering
2013
Start Business unit Quality Assurance & testing
2011
Overstap naar Eurocode software
2012
Start van nearshoring onder de naam In-shore
2006
Technosoft door Brunel verkocht door middel van een Management Buy Out
1998
Projectmanagement software